יום רביעי, 4 במאי 2011

אני רוצה להיות סופר וומן

שלום שמי שרונה ויש לי הפרעת קניות. או אם לדייק, אני ממש לא יודעת איך לקנות אוכל בסופר.

בעבר עבדתי שעות ארוכות מאד וקיבלתי את ארוחות הצהרים והערב (והנשנושים) שלי מהחברות בהן עבדתי. בשנים האחרונות, עבדתי במשרה חלקית תוך טיפול באמא, אבל היא תמיד היתה אחראית על הקניות וניהלה את המקרר ביד חזקה. אפילו בשנה האחרונה, כשהיא כבר לא יצאה מהבית, היא הכתיבה בדיוק מה ייקנה. ועכשיו, אני מוצאת שאף פעם אין לי מה לאכול כשאני חוזרת הביתה, מה שמוביל לבזבוז כספים רבים על אכילה בחוץ מחד ותסכול מאידך.

לפעמים אני מוציאה יותר משלוש מאות ש"ח בסופר ביום רביעי, רק כדי לגלות שאין לי שום דבר שבא לי לאכול בשבת. אני פשוט לא יודעת מה לקנות ואיך לתכנן את הקניות לאורך זמן. אף פעם לא למדתי את זה, כי מקודם לא הייתי צריכה את זה (כאמור, בעשר השנים שלפני מחלתה של אמי אכלתי בעבודה ולפני זה גרתי עם ההורים). עכשיו המקרר שלי תמיד ריק או מלא בירקות מרקיבים וגבינות שאף אחד לא אוכל.

איך ללמוד לקנות באופן חכם, בריא וחסכוני בסופר? חשבתי להתייעץ עם דיאטנית, אבל היא לא תבוא איתי לקניות. אולי יש מאמנים לדברים כאלה שאפשר לקבוע איתם פגישה אחת או שתיים? שיעזרו לי לבנות רשימת קניות שמתאימה לצרכים שלי? בחיי שאין לי מושג איך לעשות את זה, אבל בגילי המתקדם הגיע הזמן שאני אדע איך להאכיל את עצמי ואת משפחתי ואהפוך את האכילה בחוץ מכורח לבילוי.


רעיונות, מישהו?

16 תגובות:

  1. האמת שלפני שנתיים סבלתי מאותה הבעיה - לא היה לי זמן להכין אוכל, וגם לא הייתי מספיק בבית כדי לאכול את מה שכבר הספקתי לקנות. באותה תקופה חשבונות הבנק שלי היו היסטריים בגודלם בשל כל האכילה בחוץ, וגם לא הרגשתי מי-יודע-מה. בכל זאת, בעייתי כשאת לא יודעת מה בדיוק מכיל האוכל שנכנס לך לגוף.
    בשנה האחרונה סדר היום שלי נהיה שפוי ומתוכנן יותר, וההוצאות הצטמצמו בהתאם.
    מבחינת קניות - מוצרי מזווה לא מתקלקלים, ותמיד טוב שיש אותם (פסטה, אורז, קטניות שונות - אני ממש אוהבת עדשים לצורותיהן השונות, רסק עגבניות, לקטים קפואים של סנפרוסט ושאר מוצרים שאפשר לאלתר מהם ארוחה שפויה). לגבי הדברים המועדים לקלקול - אין מנוס מלקנות פעמיים בשבוע מוצרי חלב וירקות\פירות, אבל אפשר לתכנן את זה מראש ולמנוע קניות מיותרות\לא מספיקות. למשל, להחליט שאת הולכת להכין השבוע X ו-Y, ולקנות בהתאם. ומבחינת מחירים - לי אין אוטו, ואני נאלצת לרכוש הכל בסניפים התל אביביים השכונתיים והיקרים, אבל לך יש! סעי לאיזה סופר דתיים ותדפקי את המערכת.

    השבמחק
  2. היי שרונה,
    מבינה לליבך. עברתי את זה פעם בימים שגרתי עם שותפים וכל היום היינו אוכלים רק בחוץ. בזבזני, משמין ולפעמים לא באמת בא לך עוד פעם בית קפה או מסעדה.
    איך את עם בישולים? החוכמה בלקנות חכם זה שיהיו מספיק דברים בבית שאפשר לעשות איתם כל מיני דברים. רטבים, סלטים וכו', אבל בשביל זה צריך באמת לרצות לבשל - אפילו לעשות מבצע ולבשבל בסופש כמה דברים שיהיו לך לכל השבוע או להקפיא כל מיני דברים מוכנים. תתפלאי איך זה נשמר טוב וטעים להפליא בחימום בטוסטר אובן/תנור.
    אשמח לעזור לך עוד במידת הצורך.

    השבמחק
  3. קודם כל, את יודעת בבלוג של מי יש מתכונים מעולים לדברים פשוטים ומהירים. אני אתן לך רמז: mevashelet.com
    דבר שני, לדעתי את צריכה פחות או יותר לעשות לך רשימה של ארוחות, ומה האופציות בהן. למשל: "בבוקר - קורנפלקס + חלב או סנדביץ' עם X או כך וכך פירות. בצהריים - שניצל ואורז או המבורגר ופירה וכו' וכו'. בערב - סלט ירקות + חביתה +טונה + גבינה לבנה" וכו' וכו'. מזה אחר כך מרכיבים רשימת קניות. לנו יש אקסל עם הדברים הקבועים שהמשפחה קונה (חלב, לחם, יוגורטים לילדים וכו') ועל זה אנחנו מוסיפים. כדאי גם להדביק פנקס על המקרר שעליו רושמים מה צריך ומה חסר.
    אם את צריכה עצות ספציפיות למתכונים פשוטים ו/או שאפשר להקפיא - אני פה בשבילך.
    דרך אגב, להתייעץ עם דיאטנית נשמע כמו רעיון מצוין - היא יכולה להרכיב לך תפריט בריאותי וממנו את יכולה לגזור את רשימת הקניות.

    השבמחק
  4. הדרך הכי חסכונית ונכונה לקנייה היא על פי רשימה חכמה. תכנני לך מה את מתכוונת לאכול בשבוע הקרוב, בררי מה צריך בשביל זה ותקני את הדרוש.

    השבמחק
  5. רשימות רשימות רשימות

    יש מוצרי בסיס שכדאי שתמיד יהיו בבית - לחם, גבינה, ביצים, חלב (סויה בשבילך).
    יש מוצרי מזווה שתמיד כדאי שיהיו - אורז, פסטה, קמח, רסק עגבניות, סוכר, פירורי לחם, שמן, שימורים שאת אוהבת אם את אוהבת.
    אני מחזיקה גם ירקות סנפרוסט שאני אוהבת במקפיא.
    לגבי ירקות טריים אני קונה כל פעם קצת שיחזיקו לחצי שבוע (3-4 עגבניות, 3-4 מלפפונים, 2-3 פלפלים) והשאר לפי תכנון של מה בא לי לבשל השבוע. לא מחזיקה באופן קבוע ירקות לבישול כי הם אכן עלולים להרקיב להם.

    מוצרי חלב וירקות/פירות אני קונה פעמיים בשבוע לפעמים.

    יש לי רשימת קניות על המקרר וכשנגמר משהו או החלטתי שאני רוצה לבשל משהו ספציפי השבוע אני רושמת את המצרכים הנחוצים לי.

    אם את צריכה מתכונים קלים ובסיסיים, גם אני יכולה לעזור.

    השבמחק
  6. ראשית צריך להכין רשימה - בבית.
    אני דואגת שתמיד יהיו לי כל הדברים המשניי שצריך כדי לבשל וזה אומר: שמן (אצלי זה זרעי ענבים), שמן זית, תבלינים (שומרת בפריזר), שמן שומשום, חמאה, אנשובי, חומץ (אורז) דבש וכו'.
    אני מחזיקה בפריזר לפחות חבילה אחת של שעועית ירוקה (ירק מהיר) ואפונה ירוקה (טובה כתוספת לתבשילים)
    יש לי כמה שקיות של חומוס מבושל בפריזר (אני מבשלת לבד אבל לא חייבים)
    רשימה חייבים לעשות כי למרות יהיו ממנה חריגות - תקני מה שצריך.
    דבר שני - כדאי להכין ארסנל של מתכונים קלים וקצרים ואפשר להכין תוך 15 דקות כי כשמגיעים הביתה רעבים קשה לחשוב על מה לאכול\לבשל.
    נסי לקנות רק מה שאת באמת אוכלת בפועל - לא מה שמגניב או מה שהיית רוצה לאכול אם היית מרתה סטיוארט. זו הטעות הכי גדולה שאני עושה - אני קונה שטויות כי אני מפנטזת שאני אוכלת אחרת ממה שבאמת.
    לא פחות חשוב - ללכת שבעים לקניות. זה לא מיתוס, זה נכון. כשאני הולכת לקנית רעבה אני קונה את כל החשקים שיש לי במקום לקנות אוכל ואז יוצא (1) יותר יקר (2) לא ממש אוכל וגם יותר משמין
    אני לא סובלת מירקות מרקיבים אחרי שבוע כי אני שמה מטלית מיקרופייבר במגירה של הירקות לספוג את הלחות (המגבת על הירקות) וגם מוצרי החלב שלי לא מתקלקלים מהר (צריך כפית נקייה בכל פעם שלוקחים מהגביע).
    חלב סויה אני קונה בכמות 6-8 כל עם שאני נתקלת במבצע. היה ממבצע במגה של 4 ב 36 (אלפרו)
    ואני משתדלת לקנות כמות לשבועיים בכל פעם והולכת לסופר של דתיים כי שם יש הרבה דברים יותר זולים.

    אני חושבת שכן יש דיאטניות שילכו איתך לסופר אבל הבעיה היא מה קורה לך בבית והאם את מבשלת כשאת צריכה (גם אם זה לבן אדם אחד...)
    אני באופן אישי שונאת תפריטים כי אז יוצא שכל יום אוכלים אותו דבר וזה מדכא מאין כמוהו. אם יש מגוון של חומרי גלם - לא בעיה להכין כל פעם משהו אחר.
    מה שאני עוד תמיד מחזיקה זה:
    קארי (משחת קארי 2-3 טעמים שונים במקרר)
    חלב קוקוס - יש פחיות מוקטנות שמספיקות למנה בערך
    טונה
    טחינה
    פסטה
    אטריות שעועית
    חזה עוף - אני מחלקת על חזה לשניים ומקפיאה כל חצי בנפרד. ככה שאני מפשירה זה רק מנה אחת.
    בהצלחה!
    אני מוכנה ללכת איתך לקניות תמורת ברטר

    השבמחק
  7. אין לי עצות, מהסיבה הפשוטה שאני מרגישה בדיוק אותו הדבר. מזדהה מאוד עם המשפט "הוצאתי X ברביעי, רק כדי לגלות בשבת שאין לי מה לאכול"... ואצלינו זה ממש חמור, כי יש מתחת לבית מכולת. אתמול הייתי בה ארבע פעמים, ובכל זאת אין לי מסטיקים בבית, למרות שרציתי לקנות! רשימות זה טוב לחלק מאיתנו...:)

    השבמחק
  8. ויש לי סברה קטנה, שקשורה אליי, אולי היא תהיה רלוונטית גם לך? כשאני עושה קניות, אני קונה דברים שצריך, דברים בריאים, דברים שאני חולמת שאבשל. אבל בעצם כשאני רוצה לאכול, לא בא לי את הדברים האלה, ואז אני יוצאת. אז אולי בעצם צריך לקנותאת מה שאנחנו באמת רוצים? (הו, שמנת מתוקה, היר איי קאם!:-))
    וגם - למה את לא מאפשרת להגיב בזהות אחרת מלבד הגוגלית (הלא רלוונטית לי??)?

    השבמחק
  9. אני ממש טובה בסופר וניהול המקרר\מזווה. את את רוצה אני מוכנה לעזור לך. יש לי הרבה זמן פנוי לאחרונה.

    השבמחק
  10. תודה על העצות כולם, קיפ דם קאמינג! אני עושה לי אוסף ומקווה לתכנן לעצמי תכנית בעוד כמה ימים.

    אלה וחגית - אני חושבת שעליתן על זה, מצחיק שלא חשבתי על זה קודם. נראה לי שאני באמת קונה את מה שהייתי רוצה לאכול במקום את מה שאני באמת אוכלת. אני מבזבזת המון כסף על אוכל בריאות שממש לא בא לי עליו, ואז מוצאת את עצמי עומדת מול מקרר מלא ולא רוצה כלום.

    השבמחק
  11. טוב, כבר הציעו לך הכל.
    אני יכולה להציע לך את... עצמי.
    אני אמנם רחוקה מלהיות דיאטנית אבל אני מוכנה לבוא איתך אפילו כמה פעמים לסופר וללמד אותך תוך כדי פרקטיקה ותרגול.
    אני מציעה על באמת! לא בנימוס פולני...
    אני זוכרת שלפני שהילדים נולדו והיינו רק זוג, גם אנחנו היינו נתקלים בדיוק במציאות שאת מתארת.
    ולגבי הכותרת - משום מה, דווקא לא נראה לי שסופרוומן עושה קניות בסופר (מקסימום, היא תתאים למחלקת משלוחים)

    השבמחק
  12. אין לי רעיונות, מאחר ואני גם לוקה במחלה הזאת, אבל בהחלט יש לי שאלה לאלה אם אפשר.
    איך עובד עניין המטלית? מדובר במטלית הקטנה?
    צריך להחליף/ לכבס/ לסחוט אותה מדי פעם?
    תודה :)

    השבמחק
  13. תשובה ל M
    לוקחים מטלית מיקרופייבר רגילה של מטבח ומניחים אותה בצורה חופשית מעל הירקות במגירה. אני מדי פעם מכבסת את המטליות באופן כללי ויש לי כמה שתחלופה במטבח. לא יודעת איך זה עובד. פעם הייתי שמה מגבות נייר עד שאמא שלי הציעה לשים מטלית כי מיקרופייבר סופג הרבה יחסית למגבת נייר. וזה עובד! אני משתמשת באלו של ניקול אבל כל סוג יעבוד.
    כשהלכתי לחדר כושר (עד לפני חודשיים כי עכשו אני מובטלת) הייתי מתקלחת במלתחות ומתנגבת בסמרטוטי רצפה ממיקרופייבר שנקנו למטרה זו. סופגים הרבה, מתייבשים מהר ולא ענקיים וכבדים כמו מגבות רגילות.

    השבמחק
  14. אני הייתי עורכת רשימות אונליין ומזמינה באתר של שופרסל. זול זה לא, אבל עדיף על טיול עם העגלה בין מדפים מבלבלים.

    השבמחק
  15. אם האופציה של לקנות דרך האתר של שופרסל תהיה לך נוחה (עניין של העדפה אישית, אני חושבת, לי זה נוח מאוד), אז לידיעה שהקניות הראשונות גם לא יקרות. מקבלים עם הקנייה הראשונה חבילה של שמונה תלושי הנחה, שכל אחד מקזז את עלות המשלוח לשקלים בודדים. זאת דרך נוחה להתחיל להכיר קצת את הסופר, ממבטחי הבית ובשעות שנוחות לך. אחרי זה אפשר לעבור לקניה רגילה :-)

    השבמחק
  16. אלה- תודה רבה, ינוסה מייד! :)

    השבמחק

שאלות? תגובות? רגשות חיוביים לגבי טחינה מלאה או רגילה? שתפו אותי ואת הקוראים