יום שבת, 2 בינואר 2016

ההטרדות המיניות שלי


אתמול בערב התפרסמה בדף הפייסבוק של דה מארקר כתבה על מיעוט הנשים עמדות מפתח בהייטק. התגובות על הסטטוס לא אחרו לבוא. היו גברים שהיה דחוף להם להזכיר לכולנו, בערב הפיגוע המחריד בתל אביב, שנשים נשים שק של נחשים מחפשות רק לתבוע גברים חפים מפשע ולכן רק הגיוני לא להעסיק אותן. גבר אחד הגיב, ועד עכשיו לא ברור לי אם בציניות או ברצינות, שנשים מחונכות לשכב עם גברים שיש להם כסף ולכן לא נוטות להיות יזמיות הייטק.

לי כל העסק הוציא עשן מהאוזניים, ולכן מיהרתי לכתוב סטטוס בפייסבוק הפרטי שלי על הפטריארכיה הגברית, ותאמינו לי שאני לא משתמשת במונח הזה בקלות. מה הופתעתי אם כן לקבל מאחי הפרטי ומהגבר שאני הכי אוהבת בעולם ואינו קשור אליי בקשר דם תגובות בסגנון "הפחד מתביעות שווא בידי נשים הוא טיעון לגיטימי נגד העסקת נשים" שגובו מיד ב"לא אמרתי שזה בסדר, רק אמרתי שככה זה". הזעזוע מכך ששני הגברים האלה, שממוצע האייקיו שלהם עומד קרוב לוודאי על 150, חושבים ככה העלה בי בבת אחת את זכר כל ההטרדות המיניות שעברתי במקומות עבודתי בעשור האחרון.
  •  ביום הראשון שלי בחברה בה עבדתי ירד גשם. וכשאמרתי לחברי החדש לצוות שממש רטוב בחוץ הוא שאל אותי "כמה רטוב את אוהבת את זה?". באותו היום ניגשתי למנהלת כח האדם של החברה והתלוננתי. הוא נקרא לשימוע. אחרי זה עבדנו ביחד עוד שנתיים וגם היינו חברים טובים אבל תמיד זכרו לצחוק על זה ש"תזהר ששרונה לא תתבע אותך".
  • באחת החברות בה עבדתי התנהל שיח יומיומי על ציצים, כוסיות ושחקניות קולנוע. המפתחים היו קוראים אחד לשני "הומו" ומנהל הפיתוח קרא לי "לסבית". כל יום הוא קרא לי ככה. כל יום היתה לו בדיחה חדשה בנושא. ואני כל הזמן חשבתי לעצמי - אם באמת הייתי לסבית, מה הייתי אמורה להבין מהחרא הזה? הייתי תחת לחץ תמידי להיות חלק מהשיח המבזה הזה, מחשש שאפסיק להיות "אחת מהחבר'ה" אבל בשלב כלשהו לא יכולתי יותר והתלוננתי בפני המנכ"ל. כתוצאה מזה נתלה במטבח נוסח החוק נגד הטרדות מיניות ומונתה אישה לתפקיד אחראית למניעת הטרדות מיניות ובמשך כמה שבועות טובים הגברים בחברה לא דיברו איתי. עד סוף עבודתי שם לא חזרתי להיות "אחת מהחבר'ה".
  • ב-2006, בעקבות פיטורים מסיביים בחברה בה עבדתי כמנהלת תמיכה טכנית, החלטתי להקים עסק עצמאי לייעוץ וביצוע הקמת מערכי תמיכה בחברות הייטק. היתה לי תכנית עסקית אבל הייתי חייבת ליווי מקצועי ולכן פניתי למרכז טיפוח היזמות (מט"י) ברעננה. נרגשת כולי, ולבושה כמו בוסית, הגעתי לפגישה של שעה עם יועץ ופרשתי לפני את התכנית שלי. בסיום הפגישה הוא הודיע לי בעליזות ש"עם החזה שלך לא תהיה לך בעיה למצוא לקוחות". הודיתי לו ושילמתי על הייעוץ ויצאתי משם בשוק. אחרי צעידה של כמה רחובות התיישבתי על המדרכה ופרצתי בבכי. התייפחתי ככה באמצע הרחוב במשך דקות ארוכות ואז חזרתי הביתה וזרקתי את התכניות שלי לפח. הייתי מובטלת כשנה אחרי האירוע הזה. אמא שלי אמרה לי מאוחר יותר שנראיתי בתקופה ההיא כמו פרסומת מהלכת לדיכאון.
הדוגמאות האלה הן החוויה הפרטית שלי, אבל אני לא מכירה אישה שלא חוותה הטרדה מינית אחת לפחות בחייה המקצועיים (שלא לדבר על חייה בכלל). חלקן עוברות מיד הלאה וחלקן נושאות את החוויה איתן לנצח. לא חשבתי על זה עד כה, אבל ברור לי עכשיו שהחוויות האלה תרמו את חלקן לחוסר הבטחון התעסקותי שמלווה אותי בשנים האחרונות. בכל חברה בה עבדתי הובלתי, יזמתי והצטיינתי ועם זאת בליבי חשתי הכרת תודה עמוקה למעסיקיי, שקרובה להכרת התודה שעבד חש כלפי בעליו שדואגים לו למחסה ואוכל. אני תוהה אם גברים מכירים את התחושה הזו. נכון, אני עברתי את בועת הדוט.קום ואת הפיצוץ שלה, ועבדתי בכמה וכמה סטרטאפים וחברות שקרסו. פיטורים משפיעים על הבטחון התעסוקתי של הבאנדם גם כשהם לא קשורים לכישורים או לעבודה שלו. בטחון דורש יציבות ובתעשיית ההייטק אין יציבות רבה, ממגוון סיבות (בתקופה הבועה אני ורבים מחבריי דילגנו בין חברות בגלל הצעות שכר וקידום שקיבלנו השכם והערב).

הטענה שנשים מחפשות לתבוע תביעות שווא ולכן מסוכן להעסיק אותן מגוחכת ופסולה מוסרית. היא זהה לטענות שכל הערבים רשעים וכל השחורים עצלנים. ואנדר המבריקה כבר כתבה השבוע על כל הסכנות שנשים מתמודדות איתן כל יום ובכל מקום ועל הגיחוך שבטענה שנשים מסכנות גברים יותר משגברים מסכנים נשים, קראו את מה שהיא כתבה אם עוד יש ספק בלבכם. הייתם מצפים שבתעשיית ההייטק תהיה התמונה שונה, אחרי הכל זו התעשייה הצעירה והאינטליגנטית ביותר שיש, אבל זה לא כך. ועדין מספר הנשים המוטרדות שלא תובעות גדול לאין שיעור ממספר הנשים שלא הוטרדו וכן תובעות. אני לא תבעתי ואני לא מתחרטת, כי רק אלוהים יודע איך תביעה כזו היתה משפיעה על הקריירה שלי. מצד שני, הייתי צעירה יותר ומודעת פחות. מה שבטוח הוא שאין שום הגיון בהגשת תביעת שווא. זה עולה הון בכסף, זמן ואנרגיה וודאי וודאי שלא משתלם כלכלית ברב המקרים, שלא לדבר על הפגיעה במוניטין. בקיצור - אני מאמינה שמי שתובע תביעות שווא הוא עבריין ואדיוט, ועבריינות וטמטום אינן תכונות ייחודיות לנשים. 

כיום פחות מ-20% מהמתכנתים בארץ הן נשים. אני חברה (חדשה) בארגון She Codes ששם לו למטרה להגיע לכך שמחצית מהמתפתחים בארץ יהיו נשים במהלך העשור הקרוב. לארגון יש שלושה עקרונות - אמונה בעצמך, עבודה קשה וקהילה. אנחנו לומדות תכנות, ייזמות ושיטות עבודה בקבוצות לימוד ומנשים שמככבות בתעשיית ההייטק המקומית והעולמית, מיעצות אחת לשניה ומסייעות אחת לשניה להתקדם מקצועית ולמצוא משרות טובות. הארגון מקיים גם קבוצות לימוד ופיתוח לנערות במטרה לעודד אותן להכנס לתעשיית ההייטק. עצם הפעילות בארגון מכניסה אותי לאווירת עבודה קשה, יוזמה והובלת תהליכים. בכוונתי להצטרף לצוות המתנדבות בארגון בשלב מאוחר יותר, במטרה להתחזק כמנהלת מחד ולהחזיר לקהילה מאידך. ו-She Codes לא לבד. בכתבה הזו תוכלו למצוא רשימה של ארגונים שמקדמים ייזמות נשית בהייטק.

אני חולמת על עולם שבו בנותינו (לא סביר) ונכדותינו (סביר בהחלט) יתייחסו לסיפורים שלנו על הטרדות מיניות ואיום תמידי כמו שאנחנו מתייחסים לסיפורים של הסבתות שלנו על ייבוש ביצות וג'מוסים בעמק. אני חולמת גם על עולם בו נשים עובדות במשרות בהן מרוויחים 12,000₪ למשרת תכניתן זוטר ויוצאות בארבע בלי שיסתכלו עליהן עקום, כי מובן מאליו שלעובדים יש חיים פרטיים שחשובים לפחות כמו העבודה, במקום לעבוד כעובדות סוציאליות שמרוויחות 7000₪ במשרה בכירה. את זה אפשר להשיג תוך שנים בודדות, אם נשים ישימו את דעתן לעניין. התהליך יואץ ככל שיותר נשים יקימו יותר חברות וקרנות מימון.

אני האחרונה שתגיד לנשים שהוטרדו מינית במקום העבודה להגיש תלונה במשטרה ולתבוע, הלא אני עצמי בחרתי שלא לעשות זאת ממגוון סיבות (שדאגה לכבודי העצמי ושלמותי הנפשית לא נכללו בהן, מן הסתם). אבל אני כן קוראת לעצמי ולכן, הקוראות, לקום ולעשות מעשה - לקדם את עצמכן מקצועית, להשיג משרות מעולות בשכר מעולה ולהתקדם לעמדות כח בהן נוכל לשנות את פני התעשייה הזו. זה יתחיל בתעשייה ויזלוג משם לחיי היום יום ולתרבות הישראלית בכלל ואז, אולי, בעוד כמה עשרות שנים יוכלו הנכדות שלנו להתנהל במדינה הזו בחופשיות שאנחנו לא נדע בימינו. מותר לבחורה לחלום לא? ויותר מזה, חובה על אדם לחלום. ונשים, וזה הדבר שעומד בבסיס התנועה הפמיניסטית וכל כך הרבה גברים ונשים ממהרים לפספס שוב ושוב, נשים הן בראש ובראשונה בני אדם.

10 תגובות:

  1. מדהים, מדויק, מוכר. יופי של פוסט.
    אני נוהגת לספור כמה ימים עוברים ברצף במקום העבודה שלי בלי שאף גבר יקטע אותי באמצע המשפט אלא יתן לי לסיים אותו. אני לא אדם דברן, אגב, להיפך. טרם הגעתי לשבוע. פאק, לא חושבת שהגעתי אפילו ליומיים.

    השבמחק
  2. תודה.

    בגדול, הדבר לעשות במקרה שלך הוא ככל הנראה לתרגל משפט בסגנון "תן לי לסיים את דבריי בבקשה. אתה מוזמן להגיב אחר כך". יש הרבה מאמרים בנושא, הנה אחד
    http://time.com/3666135/sheryl-sandberg-talking-while-female-manterruptions/

    ההצעה שלהם לארגן "buddy system" מוצלחת בעייני.

    מאחלת לך בהצלחה בסתימת הפיות. איזו תופעה מתישה, אלליי.

    השבמחק
  3. ברוכה הבאה לshe codes. זה אכן ארגון מעצים ואני חושבת שיש בו הרבה יותר ערך מרק לדעת לתכנת. למזלי טרם נתקלתי בהטרדה מינית בסביבת העבודה, אני חושבת שזה כי עבדתי או בסביבות שמאוד מקפידים על זה, או בסביבת גייז שסובלים גם הם מהטרדות ולא רואים בהורדות האלה ערך, אבל מטריד אותי כל פעם לשמוע את המקרים האלה. תודה על השיתוף, אפקח עיניי. אי אפשר שדברים כאלה יעברו בשתיקה

    השבמחק
  4. פוסט חשוב, אני עובדת סוציאלית, אמא לשתי בנות ובן, ומנסה כל הזמן להכניס לאמצעית שלי למוח, כיתה ב׳, שהיא מעולה בחשבון (באסיפת הורים אומנם אמרה המחנכת שהיא רק ממוצעת) בשביל שהיא תוכל לשבור את תקרת הזכוכית ולא לבחור בקריירה נשית עם משכורת רעב.
    אם אוכל לתרום לארגון שמעודד נערות אני אשמח, הייתי עו״ס נערות בהוסטל שנים...דברי איתי

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה נורית. וחשוב לי להבהיר שעבודה סוציאלית היא מקצוע חשוב מאין כמותו (וגם שליחות) ואני לא מזלזלת בו בכלל או בעוסקים בו. אני מזלזלת בפערי השכר המזעזעים. כל עוד אין יחס הולם בין חשיבות המקצוע לרמת השכר, עדיף כלכלית להיות מפתחת בינונית מלהיות עובדת סוציאלית מעולה.

      בנוגע להתנדבות ב-She Codes, אני מציעה שתפני אליהם ותשאלי אם את יכולה לסייע להם - https://www.facebook.com/codesshe

      מחק
  5. בתור מתכנת, בבית הספר היו רק 3 בנות מתוך 20 תלמידים בשיעורי מחשבים מורחבים.
    הרגשתי שבנות פשוט מפחדות או שיש להן סטיגמה לגבי מקצועות הנדסיים.
    בנות לרוב נטו לבחור יותר במקצועות הומניים על פני מקצועות ריאליים.

    למה זה?
    ומה קשור מעסיקים, הטרדות מיניות, והריונות, לזה שבנות בוחרות לא ללמוד מקצועות ריאליים...?

    השבמחק
    תשובות
    1. למה זה?

      חינוך בבית, מערכת החינוך, חוסר בטחון עצמי, מקובעות תרבותית, ברביות ורודות לבנות וצעצועים הנדסיים לבנים, תכניות טלויזיה, מערכות תיקשורת.

      בכיתת מחוננים בה למדתי בתיכון היו 9 בנות ועשרים ומשהו בנים. האם זה בגלל שיש פחות בנות חכמות מבנים או בגלל שהמבחנים מוטים מראש לצורת אינטילגנציה מאד ספציפית שבנות פחות מיומנות בה מכל הסיבות שמניתי למעלה?

      אני לא הזכרתי הריונות ומסיבה טובה - מבחינתי זה לא נושא שמוגבל לנשים. אני חושבת שגברים שנולד להם ילד ולא לוקחים חופשה זמנית ומקצרים את שעות העבודה שלהם עד הודעה חדשה עושים טעות מרה ממגוון רחב מאד של בחינות. נראה שגוגל ופייסבוק חושבות כמוני, כי בשתי החברות האלה גברים מקבלים חופשת לידה ארוכה. זה שגברים ונשים מוכנים למכור את הנשמה שלהם בשביל מקום עבודה שלא מפרגן להם את החופש להיות עם הילדים שלהם, זה כבר לא בעיה שלי.

      מחק
    2. ספרות מקצועית מדברת על זה שיש חסמים רגשיים ונפשיים של בנות מול טכנולוגיה - שמול מחשב מקולקל נשים יותר ייטו לקרוא לגבר שיתקן במקום לנסות בעצמן. למה זה? ובכן, תיאוריות רבות מדברות על הבניה חברתית. מרגע שבת נולדת מלמדים אותה להיות עדינה, טובה, נעימה - ומוגבלת למקצועות שנחשבים נשיים. לכן רואים המון נשים בעבודה סוציאלית (מתוך 120 סטודנטיות וסטודנטים בתואר שלי - היו 10 גברים), חינוך וסיעוד. בנים מראש מקבלים יותר עידוד ולגיטימציה לפתח כישורים טכניים כי זה מה שמצופה מהם כגברים בעתיד - שידאגו לכסף בזמן שהנשים מטפלות בילדים. כן, חברתית אנחנו עדיין מקנים את המסר הזה; זה נמצא במדיה, בתכניות לילדים ולמתבגרים, ממש השבוע ראיתי תמונה של קישוט בבית ספר בו מצויירים ילד וילדה, על הילדה כתובים סופרלטיבים כמו "טובת לב" "נחמדה" ועל הלד - "נחוש" "מתמיד" "חכם". אז פחות נשים פונות למקומות בהן הן נדרשות לתכונות שלימדו אותן מגיל 0 שלא אמורות להיות להן...

      מחק
    3. יפה כתבת, ותודה על ההיבט המקצועי.

      אני יכולה להעיד (רק) על עצמי שכל חיי המוקדמים ברחתי ממקצועות טכניים וריאלים עד הצבא, שם אילצו אותי לנסוע לפיזדיאמו רחוק מהבית לראשונה בחיי ללמוד הפעלת מחשב, ופתאום גיליתי שאני מצטיינת בזה.

      מנקודת המבט של אישה בת 39 אני יכולה לומר שהסיבה לכך לא היתה חינוך מהבית או בבית הספר (הייתי בפרויקט מחוננים שדחף את כולנו למקצועות הריאלים מכיתה ב ואני בת להורים ליברליים להפליא) אלא פנימית וקשורה לחשיבה המקובעת שלי (אני קוראת לזה "תסביך כיתת המחוננים") - אני התרגלתי לפחד מכל מה שלא בא לי בקלות. במקצועות ההומניים קיבלתי ציונים גבוהים בלי ללמוד. במקצועות הריאליים זה לא הלך ולכן החלטתי שאני "גרועה בזה" ולא הסכמתי לנסות ללמוד. הנוסחה של התסביך הזה היא זו, ואני לא יודעת אם היא ייחודית לבנות - אני אמורה להיות גאונה ולהצליח בלי מאמץ בכל מה שאני עושה. החיים הם אוסף מבחנים אינסופי שמטרתו להוכיח את זה. אם אני צריכה לעבוד קשה לקראת "מבחן" שהחיים מעמידים בפניי (מבחן בבית הספר או באוניברסיטה, מיונים לקורס קצינים, ראיון עבודה וכו') סימן שאני לא מסוגלת לעבור אותו כי אם הייתי יכולה לעבור אותו לא הייתי צריכה ללמוד מלכתחילה, הייתי פשוט עושה את זה כי אני גאון. מכאן שכל דבר שדורש עבודה קשה אבוד מראש ורק יוכיח שאני כישלון, אז אני לא מנסה אפילו כדי להגן על האגו והמוניטין שלי.

      ככה התנהלתי בחיי עד לא מזמן, ויש לי עוד הרבה עבודה לעשות בתחום הזה לפני שאשתחרר באמת. כיום אני מוצאת את עצמי עובדת ולומדת וטורחת גם כשדברים דורשים מאמץ ניכר ונהנית מזה בתחומים שבצעירותי ברחתי מהם כמו מאש - תכנות, פיזיקה שאני לומדת להנאתי ושאר ירקות שפעם הייתי בטוחה שהאופציה היחידה שלי היא להיכשל בהם.

      מחק
  6. נתחיל בזה שאת צודקת. צודקת שיש הטרדות, צודקת שאין שיוויון וצודקת שצריך לשנות את זה בדחיפות, והארגון שלכן הוא מבורך.
    העניין הוא שהכל הנושא הוא לא fair fight. כל האנשים שנתקלת בהם והטרידו אותך הם פשוט קופים ניאנדרטליים שלא מגיע להם להיות בחברה ובטח שלא להוביל את העולם בתעשיה הכי מתקדת בעולם התעסוקה. אבל ההתנהגות הבהמית שלהם היא לא כלפיך (בכל מקרה לא אישית), הם בהמות באופן כללי ומתנהגים בצורה בהמית בעוד הרבה הזדמנויות ולא רק לנשים. הם נדחפים בכביש ובתור בסופר, אלימים, הישגיים עיורים לצרכיהם של אחרים ולא איכפת להם בשיט מהאיש שעומד מולם. אנחנו רואים את זה כל יום וכולם נתקלים בזה כל יום.
    לך however יש כלי שמאפשר לך לתבוע אותם ולי כגבר אין. אם מישהו במשרד יעליב אותי על איך שאני נראה או על המשקל שלי, אני לא יכול לגשת עם זה לנציב תלונות על הטרדה של שמנים כדי שיקרא למעליב לשימוע. יש עוד הרבה אנשים שחווים הטרדות, הצקות ובידוד חברתי על בסיס תכונות שלא קשורות למיגדר שלהם ואין להם שום דבר לעשות עם זה.
    אני יודע שנשים הן הרבה יותר חזקות מגברים, אבל משום מה מעטים הסיפורים ששמעתי על הטרדות שבה אישה עמדה וענתה למי שמטריד אותה שילך לדחוף אצבע לעצמו או משהו אחר שישתיק אותו. תמיד זה או "הייתי בשוק ולא ידעתי מה לעשות" או "הגשתי תלונה אצל האחראית על משאבי אנוש". כאילו אין אמצע, וזה בעייתי.

    אני משוכנע שאם כל אישה (רוב הנשים) היו עונות חזרה על המקום, בנחישות זה היה עושה הרבה יותר מאשר ללכת להשתמש על המקום בלי שום מידרג בנשק יום הדין. ובגלל זה זה נתפס כמפחיד.

    שוב, לפני ההתנפלות, לא אומר שאת לא צודקת, סתם משהו לחשוב עליו
    :)

    השבמחק

שאלות? תגובות? רגשות חיוביים לגבי טחינה מלאה או רגילה? שתפו אותי ואת הקוראים